تبلیغات

مقالات

در این بخش مقاله های مهندسی عمران، مهندسی سازه، مهندسی راه، مهندسی مکانیک خاک (ژئوتکنیک)، مهندسی جوش، مهندسی زلزله، مدیریت ساخت و مدیریت اجرایی، مهندسی شهرسازی، معماری، مهندسی آب (هیدرولوژی)، مهندسی آب و فاضلاب، مهندسی نقشه برداری، مهندسی بازرسی فنی، آزمایش های غیر مخرب و مخرب، فناوری های نوین، مهندسی تاسیسات مکانیکی و برقی، استاندارد و ایمنی، و کلیه گرایش های مرتبط قرار دارد.

بازدید کنندگان می توانند با بررسی و جستجو در این بخش و یا از طریق بخش جستجوی پیشرفته در فهرست اصلی مقاله و یا مقاله های مورد نظرشان را پیدا و مشاهده نمایند.

وب سایت مهندسی عمران می تواند مقاله های بازدید کنندگان را در صورت تمایل با نام خودشان منتشر و ارایه نماید.

قیر

قیر ماده ای است سیاه رنگ و خمیری شکل که بیشترین مصرف آن در مهندسی عمران (عایقکاری رطوبتی و ساخت آسفالت) می باشد. قیر همچنین در صنعت خودروسازی نیز کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر از مشتقات نفت است و اغلب در پالایشگاه نفت تولید می شود.

تعریف
قیر جسمی هیدروکربوری است به رنگ سیاه تا قهوه ای تیره که در سولفور کربن و تتراکلرور کربن کاملا حل می شود. قیر در دمای محیط، جامد است. اما با افزایش دما، به حالت خمیری در می آید و پس از آن مایع می شود. کاربرد مهم قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است:
1- غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب
2- چسپنده بودن.

انواع قیر
قیر استخراج شده از نفت یا سنگ های معدنی مخصوص، قیر خالص نام دارد که با توجه به منشاء تشکیل، طبقه بندی می شود. قیرهای خالص همچنین برای اینکه خواص مورد نظر برای کاربردهای مختلف را پیدا کنند، تحت فرآیندهای دیگر قرار می گیرند و انواع مختلف قیر را ازجمله قیر دمیده، قیر محلول، قیر امولسیون، قیر پلیمری و... را تشکیل می دهند.

ادامه مطلب...

مهاربندی به روش نیلینگ (Soil nailing) و سیستم های حفاظت جانبی گودبرداری

یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه های موجود در رشته مهندسی عمران، احداث سازه ها، حفاظت از گودبرداری و ساختمان های موجود در مجاورت آن می باشد و در صورت عدم رعایت روش های مناسب به منظور حفاظت گودها و همچنین شیب های در حال احداث، منجر به خسارت جبران ناپذیری خواهد گردید و مخاطرات بوجود آمده ناشی از نشست های احتمالی و تقلیل ظرفیت باربری و تغییر مکان های جانبی موجب ایجاد ترک در سازه های مجاور گود خواهد شد.

به منظور جلوگیری از موارد ذکر شده لازمست از قبل از شروع عملیات گودبرداری از روش های نگهداری و مهار بندی جانبی استفاده شود تا در محیطی پایدار و ایمن بتوان عملیات را ادامه داد. در این راستا سیستم های حفاظت جانبی بطور کلی شامل موار زیر تقسیم بندی می شوند:

ادامه مطلب...

GPS یا سیستم مکان یابی جهانی

GPS یا سیستم مکان یابی جهانیسیستم مکان یابی جهانی یا GPS که اختصار کالمات Global Positioning System می باشد، یک سیستم هدایت (ناوبری) ماهواره ای است شامل شبکه ای از 24 ماهواره درگردش در فاصله 11 هزارمایل (17.7 هزار کیلومتری) و در شش مدار مختلف قراردارند.
در واقع یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با 24 ماهواره تشکیل شده است و این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا ساخته و در مدار قرار داده شده اند. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال 1980 استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.
خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آوردنگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن رایگان است.

ماهواره ها درحال حرکت می باشند و در عرض 24 ساعت دوبار کامل برگرد زمین می گردند . (هرروز دوبار) باسرعتی در حدود 108 مایل درثانیه یا همان 175 کیلومتر در ثانیه) ماهواره های GPS به نام NAVSTAR شناخته می شوند.
لازمه هرگونه آشنایی با GPS فراگیری ماهیت اصلی این ماهواره ها می باشد . اولین ماهواره GPS درفوریه 1978 پرتاب شد. وزن هر ماهواره تقریبا 2000 پاوند (900 کیلوگرم) و دارای صفحات آفتابی به پهنای 17 فوت (520 سانتیمتر) می باشد. و قدرت فرستنده آن 50 وات و یا کمتر است. هر ماهواره 2 سیگنال ارسال می کند: L1 و L2 . GPS های غیر نظامی از فرکانس 42MHZ.1575 :L1 استفاده می کننند.

از سیستم محل یابی جهانی (GPS) می توان در کارهایی چون نقشه برداری و مساحی، مهندسی عمران (پروژه های عمرانی راه و ساختمان)، کوهنوردی، سفر در مناطق ناشناخته، کشتی رانی و قایقرانی، عملیات نجات هنگام وقوع سیل و زمین لرزه و هر فعالیت دیگر که نیازمند محل یابی باشد، بهره برد.

ادامه مطلب...

حلقه مفقوده و کار گروهی

حلقه مفقوده و کار گروهیاز مهمترین ارکان شخصیتی افراد حسن مدیریت و ایجاد هماهنگی بین نیروها و اعمال فردی و اجتماعی است.

چرا که استعداد و پشتکار بدون حضور، و اعمال برنامه معین و مشخص به نتیجه می رسد و برنامه بدون داشتن مدیریت راهبردی صحیح، پویا و منسجم هرگز منجر به دستیابی به هدف نخواهد شد.

این مساله چنان مهم و اساسی است که در کشوهای پیشرفته و صاحب نظام آموزش و پرورش علمی و اصولی، یک از اهداف اصلی تعلیم و تربیت کودکان، ساختن و پروش حسن مدیریت در کودکان است. برای نیل به این هدف با کارکردن و تحقیق مدرن، کاملترین، آسانترین و در عین حال کاربردی ترین راه را که همانا مدیریت عملی است آموزش داده می شوند.

در این نظام ها، کودکان و نوجوانان دانش آموز در هر کلاس به گروه های چند نفری تقسیم و هر هفته از هر گروه کاری پژوهشی (علمی یا عملی) خواسته می شود. البته کار گروهی نیاز به همکاری افراد گروه دارد تا به نتیجه مطلوب برسد. هر هفته ریاست و مدیریت گروه به شخصی سپرده می شود و دیگران موظف به اجرای راهکارها و پیشنهادهای وی هستند و بدین ترتیب هر عضو گروه هر چند هفته یکبار مدیریت گروه را تجربه می کند و تاثیر پرورش این روحیه در این کشورها در آینده غیر قابل انکار است.
یکی دیگر از برنامه های نظامهای آموزشی پیشرفته، وادار کردن دانش آموزان به انجام ورزش های گروهی، علاوه بر ورزش مورد علاقه افراد است تا روحیه همکاری در آنها هر چه بیشتر پرورش یابد.

اکثر متفکران و جامعه شناسان دنیا علت اصلی عدم موفقیت کشورهای جهان سوم را، ضعف مدیریت و برنامه ریزی، عدم انسجام در کارکرد نیروها و به طبع آن اتلاف انرژی و نیرو، چند صدای بودن جوامع کاری و نظایر آن می دانند.

ادامه مطلب...

بتن Quikrete برای جلوه دادن به روکش های بتنی

بتن Quikreteروکش بتن Quikrete یک مخلوط خاص از سیمان پرتلند و شن و یک پلیمر معتدل ساز و رنگ های افزودنی است که برای کاهش میزان خسارات مواد تعمیری و بازسازی کردن ظریف و بی عیب و نقص نما به کار می رود. روکش بتن یک پوشش با دوام و مقاوم که بمنظور مقاوم سازی پیاده رو ها و برخی خیابان ها در مقابل عبور و مرور عابرین پیاده و وسائط نقلیه طراحی شده است و راهی مقرون به صرفه برای تعویض بتن های سنگی فرسوده و قدیمی می باشد.
هر فردی می تواند به تنهایی از این بتن استفاده کند.

موارد استفاده از این بتن های Quikrete در : راههای اختصاصی و مدخل های ورودی، دالان ها و گذرگاه های سرپوشیده، پیاده روها، حیاط خلوت و گلخانه ها از این روکش بتن می توان در موارد جزئی و تعمیرات و یا در موراد کلان مانند تک لبه ها و جدول های کناره خیابان ها و یا ساخت پله ها استفاده کرد.

زمان خشک شدن بتن Quikrete
روکش کردن با این نوع بتن می بایست 6 ساعت قبل از عبور عابرین پیاده و 24 ساعت قبل از عبور و مرور وسائط نقلیه موتوری پایان پذیرد. در آب و هوای سرد زمان بیشتری برای این کار لازم است. از نفوذ آب و بارش باران بر روی روکش تا 6 ساعت پس از پایان کار جلوگیری کنید. تنها هنگام بارندگی های ناگهانی روی آن را بپوشانید و در غیر این صورت هیچ نیازی به پوشاندن روی روکش وجود ندارد.

ادامه مطلب...

صفحه 4 از 23

مطالب نه چندان بی‌ربط


مسیر شما: مقالات